מהו פחם פעיל?

פחם פעיל הוא חומר בעל מבנה נקבובי דמוי ספוג המכיל מיליארדי נקבוביות קטנות אשר מתאים לספיחת חומרים רבים ושונים ביישומים רבים בתעשייה כמו טיפול בנוזלים ובמים, לטיפול בגזים ובריחות, טיהור והלבנת תמיסות, מחזור ממיסים אורגניים, יצור תרופות ועוד יישומים רבים ומגוונים.

כדי שנקבל אומדן לגבי שטח הפנים העצום: לכפית אחת של גרגרי פחם פעיל שטח הפנים השווה לשטחו של מגרש כדורגל.

שטח הפנים העצום יחד עם תכונות נוספות הם אילו שמקנים לפחם הפעיל את היכולת הייחודית לספוח אליו מגוון עצום של חומרים הן בפאזה נוזלית ובפאזה גזית.

החומר שאותו אנו מעוניינים לספוח חודר לתוך המבנה הנקבובי של גרגר הפחם פעיל ו"נתקע" בתוך הגרגר ומוחזק באמצעות כוחות פיזיקלים באמצעות קשרי Van Der Waals חלשים, אשר אינם מאפשרים למולקולה שנספחה לצאת מתוך הגרגר.

אם נתבונן בגרגר פחם פעיל במיקרוסקופ אלקטרוני, נראה חומר בעל מבנה נקבובי דמוי ספוג.

הריכוז הגבוה של הנקבוביות בנפח קטן יחסית נותן לפחם פעיל שטח פנים פנימי שבין 800-1600 מ"ר לגרם פחם פעיל ( 800-1600 מ"ר/ גרם BET N2 ).

התהליך שבו עוברות מולקולות מגז או מנוזל לתוך משטח מוצק נקרא ספיחה.

פחמן הוא אחד היסודות הנפוצים היותר על כדור הארץ. הצורות הנפוצות ביותר שבהם נוכל למצוא % פחמן גבוה הם פחם ביטומני פחם אנטרציט, ,עץ, ליגניט, ומקליפות של אגוזי הקוקוס.

חומרים אילו כמו פחם בטומני, פחם אנטרציט, ליגניט, קליפות קוקוס ועץ מהווים את עיקר חומרי המוצא שמהם מייצרים פחם פעיל.

תהליך השפעול (אקטיבציה) מתבצע על ידי קיטור בטמפרטורה של 900-1000 מעלות צלזיוס בתוך תנורים גדולים, המוצר הסופי הוא חומר סופח חזק עם כמות אדירה של נקבוביות.

קרא עוד על AddSorb

קרא עוד על ColorSorb

קרא עוד על aqua sorb

קרא עוד על Diox Sorb

קרא עוד על EcoSorb